Kleuteren met Kunst
maakt inzichten uit de beeldende kunst toegankelijk
voor kleuters en hun begeleiders.

Als we willen dat kinderen zich zelfstandig en creatief ontwikkelen zijn er een paar basisvoorwaarden:

1. We gaan uit van de kracht van het kind.Leren is geweldig als het succeservaringen oplevert.
Een oude peuter ca vanaf 2 1/2 jaar en een jonge kleuter zijn dol op smeren en kliederen. Zand, water, verf, eten zijn een bron van lichamelijk en geestelijk genot.

2. Een kind wil groot en zelfstandig zijn.
wij, volwasenen kunnen hen daarbij helpen.
We leren ze om zelfstandig hun bord leeg te eten met bestek, we kunnen ze ook leren om met beeldend materiaal (verf) om te gaan.
Het kind dat zelfstandig om kan gaan met materiaal is niet afhankelijk van de klassikale opdrachten, maar kan op vrije keuze momenten ook kiezen voor beeldende verwerkingen.

3. Een oudere kleuter wil mooie plaatjes maken.
Het vierkant, daarvan afgeleid de cirkel of twee driehoeken; de rechthoek, daarvan afgeleid de ovaal zijn de basis vormen waaruit alle vormen zijn afgeleid. Of we het nu hebben over letters en cijfers, een hoofd of een paard. Met deze vormen kan je andere vormen maken. Als een leerling dat in de gaten heeft, kan hij beter kijken. Hij heeft een kader waarbinnen hij nieuwe inzichten kan ontdekken.
Daarom leren jonge kinderen vormen te maken door te scheuren, te knippen en op verschillende manieren te plakken.

4. Elk kind heeft eigen belangstellingen, een eigen tempo om vaardigheden en inzichten onder de knie te krijgen.
Er is tijd en ruimte nodig in het lesprogramma van peuters en kleuters om basisvaardigheden onder de knie te krijgen.

In deze methode
is het omgaan met beeldend materiaal
losgekoppeld van het maken van werkjes (composities).

Omgaan met beeldend materiaal

De leerlingen leren  hoe ze met pastelkrijt, een kwast en verf om moeten gaan. Daarna maken ze met dit “basis-materiaal hun werkjes.
Voor heel jonge leerlingen (3, 4 jaar) is het proces, verven, knippen en plakken belangrijker dan het resultaat, een plaatje.

Bij het leren beheersen van beeldend materiaal (krijt, verf) wordt de werkruimte bepaald door het tekenen van een groot vierkant (een beeldvlak) Binnen het beeldvlak is het kind vrij, om te experimenteren met materiaal.
Een beeldvlak heeft dezelfde functie als een box voor een klein kind.Een veilige ruimte waar het zichzelf kan zijn.
Praktisch gesproken, voorkom je dat het kind doorverft op de tafel, omdat er geen grenzen zijn.
Een vel dat helemaal vol wordt geverfd is niet meer te vervoeren tot het droog is.
De witte rand langs het beeldvlak houdt het werk hanteerbaar.

Leren verven gaat in drie stappen.

  1. Het kind krast een beeldvlak vol met pastelkrijt. De krassen worden uitgewreven met een spons. Om het vlak in kleur te zetten. Om het stoffige materiaal in het papier te wrijven.
  2. Het kind smeert een beelvlak vol met behanglijm. Scheurt de gemaakte vellen in stukken en drukt dat in de lijm.
  3. Het kind krijgt één primaire kleur, tekent een beeldvlak en verft dat vol.

In de site komen verschillende mogelijkheden aan de orde.

Het maken van werkjes.

Er wordt gewerkt op rechthoekige vellen.
Als de kleur “schoon”gescheurd en geknipt is, houden we een gekleurde rechthoek over.We beginnen met het leren scheuren van papier, lange rechte stroken of brokken.
Daarna gaan we oefenen met een schaar.Lange dunne stroken zijn makkelijk te knippen.
Dan volgt de fase dat we opdrachten gaan geven.
- We gaan een vierkant maken. Vouwen, knippen, een vierkant.
- We maken een cirkel door de hokjes van het vierkant te knippen.

De bedoeling is dat de leerling leert te denken vanuit de vorm die hij/ zij nodig zal hebben. Niet ergens midden uit een velletje een cirkel knippen, maar eerst nadenken, wat heb ik nodig, hoe groot moet het zijn en hoe haal ik dat uit een vierkant of een rechthoek.
Als we een cirkel goed uit een vierkant kunnen knippen ontstaat er een vorm en een restvorm. Een interessant uitgangspunt voor het maken van letters.

De mogelijkheden van het werken met dit zelfgemaakte materiaal zijn onuitputtelijk.
Het is niet meer dan krantenpapier en behanglijm. Het kan overal opgeplakt worden. Met water en een spons maak je het weer schoon.

Ben je geïnteresseerd in een workshop zoals aangeboden op de site?
Wil je een workshop op maat?
Mijn adres: tedeggink@gmail.com