Vorm, snoepjes maken

Informatie over materiaal en werkwijze

Kunstzinnig onderzoek door kleuters

In een museum kan je met een boekje of een spelletje in de hand informatie krijgen over een verzameling van schilderijen, historische objecten, natuurkundige proefjes etc. Voor kleine kinderen is dat niet altijd leuk. Zij moeten nog leren dat ook “kijken-en-niet-aankomen ” leuk kan zijn en.. zij weten nog niet wààr zij naar moeten kijken. Je kan een mooie traditie op gang brengen door eens naar een snoepwinkel te gaan. Niet om snoep te kopen, dat doe je in een museum ook niet, maar om snoep te bekijken. Ontdek samen dat er heel veel verschillende kleurtjes en vormpjes zijn. Welke snoepjes ken je al? Welke vind jij lekker, ik vind… Kan jij aan de kleurtjes zien wat lekkere snoepjes zijn? Waarom? Zouden alle zwarte snoepje naar drop smaken? Zie je hoe er verschillende gekleurde vormpjes op elkaar zijn geplakt. Dat kunnen wij ook! Neem een 1/2 ons engels drop of een paar mooi ingepakte snoepjes mee, dan kan de pret beginnen. Nu eerst wat algemene informatie over het materiaal: oliepastel  en de werkwijze: arceren in een beeldvlak en het construeren van cirkels.

Waskrijt

Waskrijt is pigment dat met was wordt samengeperst tot een krijtje. Het is zachter dan wasco, je peuter of kleuter heeft weinig kracht nodig om een vlak stevig “in kleur”te zetten. En dat gekleurde vlak hebben we nodig om een werkstukje mee te maken!

Snoepjes maken

  • Vel 1: Knip het gekleurde vlak schoon.  Je hebt nu één rechthoekig velletje gekleurd papier.
  • Knip het vel doormidden. Nu heb je twee vierkanten.
  • Cirkels knippen. Knip de puntjes van het vierkant om een cirkel te maken.
  • Plak ze op een drager en je hebt twee zuurtjes.
  • Plak er een strookje onder en je hebt een lolly.
  • Vel 2: Het ander vel wordt in vieren geknipt. Daar maken we kleine cirkels van.
  • Leg de kleine cirkels op grote cirkels en ziet, het is engels drop.
  • Knip een lange rechte strook van een zwart papiertje en je hebt een dropstaaf.
  • Jij kan een cirkel naar binnen knippen zodat het een dropveter wordt
  • En zo fantaseren jullie een snoeptrommel bij elkaar.

Kunstbeschouwing

Samen kijken en samen praten over het werk dat jullie hebben gemaakt. Je kunt de volgende vragen aan het kind en aan het werk stellen:

  • Hoe heb je het gemaakt? (Materiaal en techniek)
  • Noem de kleuren die we hebben gemaakt?
  • Hoe heten deze vormen? Rechthoeken, vierkanten, cirkels.(Beeldaspecten)
  • Hoe maak je een snoepje van een vorm?
  • Stelt het al wat voor? Wat roept het op? (Associëren, het lijkt op….  en betekenis geven)
  • Lees een prentenboek voor A.M.G Schmidt heeft een leuk rekenversje over snoepjes gemaakt. Ken jij meer van dit soort rijmpjes of verhaaltjes voor jonge kinderen?