spelen met cijfers

Jonge kinderen vinden het lekker om materiaal te voelen: smeren, scheuren, oppakken en in je mond stoppen.
Als ze wat ouder zijn ontwikkelen ze hun fijne motoriek. Ze leren om technisch te scheuren, prikken en knippen.
Als ze dat kunnen… gaan we natuurlijk verder.
Iets namaken dat haast echt lijkt, is een volgende uitdaging.
De kleuter leert om naar vormen te kijken.
Ze analyseert hoe die vormen zijn opgebouwd.
Het uitgangspunt is een gewone analoge klok.

Mette is een aartsknutselaar.We  hebben samen de basislessen gedaan en hebben dus veel gekleurd materiaal. Mette weet nog niet dat we een echte opdracht hebben van een echte kleuterjuf: ”Hoe zou jij een klok maken met kleuters van groep 4, Ted?”

Ik vraag Mette om twee gekleurde vellen uit te zoeken.
Zij kiest een geel en een blauw vel.
Ik laat haar zien hoe ze de stroken kan scheuren.
Daarna knip ik voor haar grote en kleine vierkanten van het blauwe vel en laat haar zien hoe zij daar cirkels van kan knippen.

“Wat gaan we daarmee doen?” vraagt ze.
Ik wijs op de klok. “Kunnen we zoiets maken, denk je?”
Ik laat haar een grote ronde cirkel van karton zien. ”Dit is het begin van een klok, die ik voor jou heb gemaakt.
Er hoeven alleen nog maar cijfers en een wijzer op.”

Mette kijkt naar de cijfers van de klok en aarzelt. ” Ik denk dat ik die cijfers beter kan tekenen.”
“Volgens mij heb je al een paar cijfers gemaakt.” zeg ik.
Mette wijst op de één. “Dat is een strook.” zegt ze.
“En die?”
“Dat is een cirkel”
We leggen de stroken en de cirkels op hun plaats.
Opeens ziet ze, dat ze al veel meer cijfers heeft. “Maar die nullen hebben een gat.”
“Dan maken we daar toch een gat in.”
Ik vouw de cirkel doormidden en laat Mette een gat knippen.

De 5 doen we samen. Het is het mooist als je de buik van een 3/4 cirkel maakt… We offeren nog een velletje, voor een mooie ronde buik.
En zo klussen we alle cijfers in elkaar.
Sommige cijfers( de 2, 4, 5)  bestaan uit veel losse stukjes.
Ik stel voor om die cijfers op een krant samen te stellen.
Daarna knippen we ze als één cijfer uit.

Ik knip een grote en een kleine wijzer.
Als de hele klok in elkaar zit maak ik een gaatje in het karton en Mette schuift de splitpen door de cirkel en de wijzers..
Onze klok is klaar!!!

Op deze manier benader je het maken van cijfers op vier verschillende manieren.
Mette scheurt en knipt vormen uit.

  1. Kijken. Mette kijkt goed naar de cijfers op de klok en constateert dat er een overeenkomst is tussen de vormen op de klok en de vormen die zij heeft gemaakt.
  2. Construeren. Het samenstellen van cijfers uit stroken en cirkels
  3. UitknippenVervolgens worden de cijfers weer uitgeknipt.
  4. PlaatsenDe cijfers worden in de goede volgorde op de cirkel geplaatst.

Recept: cijfers op de klok

NB Onze cijfers zijn ontstaan uit geschilderde symbolen uit een Arabische cultuur.
Onze letters hebben een andere, Romeinse achtergrond. Letters zijn, als uit steen gehouwen.
Beeldend gesproken, een wereld van verschil.
Daarover later!