Snoepjes

Vorm en restvorm.

Kinderen genieten, net als grote mensen, van spannende prikkels. Zij dromen weg bij een wereld vol lekkere snoepjes, snoepbloemen, snoepdieren en snoephuisjes. Het smaakt lekker, de kleurtjes zijn mooi ! Er is niets mis mee, om vroeg te leren dat je ook op een andere manier met lekkere en spannende dingen om kan gaan.

Over het recept.

Knip en scheur het kader (de witte randen) van het bewerkte.

Peuters maken in één keer ..twee snoepjes!

  • Teken je op de achterkant van een gekleurd vel en rechthoek (of een cirkel) met twee driehoekjes. Zo wordt het de vorm van een snoepje in een papiertje.
  • Peuters prikken de vorm uit.
  • Ze houden een papiertje met een gat over. (Dat heet een restvorm). De restvorm lijkt ook op een snoepje.
  • Plak de restvorm op een andere drager. Nu heb je zomaar twee snoepjes gemaakt!
  • Versier beide snoepjes.
  • Scheur lange stroken, dat is een dropveter.
  • Grote cirkels knippen met een stokje, wordt een lolly.
  • Laat grote en kleine cirkels knippen, plak ze over elkaar en je hebt Engels drop.
  • Een andere moeilijke vorm is een spekkie of een zoute schuine.
  • Geef de kleuter een rechthoekig vel.
  • Jij laat zien hoe je de hoeken er schuin vanaf knipt. Dit is een geometrische vorm en heet een parallellogram.

Kleuters kunnen zelf de vorm construeren!

Kunstbeschouwing

Samen kijken en samen praten over het werk dat jullie hebben gemaakt.

  • Hoe heb je het gemaakt? (Materiaal en techniek)
  • Wat heb je gemaakt? Vormen! Welke vormen? Een rechthoek, een vierkant, een cirkel en een parallellogram (Beeldaspecten)
  • Hoe heb je van de vormen snoepjes gemaakt?
  • Welke kleuren vind jij niet geschikt voor een snoepje? Etc.

Verhalen over bijzondere en heel verrukkelijke snoepjes in Sjakie en de chocoladefabriek en De giraffe, de pelikaan en ik.

Een creatief kind is met weinig tevreden.