De kracht van kleuteren met Kunst

Natuurlijk wil ik graag weten dat knutselen met kleuters resultaat heeft. Dat het zo’n verschil zo groot is, vind ik verontrustend.

Kleuter A (zie boven) heeft de kans zich te ontwikkelen. Ze wordt thuis gestimuleerd om te tekenen. Ze gaat naar een peuterspeelzaal, ze heeft thuis stiften en tekent zich een slag in de rondte. Kijk naar de verschillende koppoters die ze maakt, in vorm in formaat, ze heeft haar eigen signatuur, haar letters(links boven).

201611 Imen 10

Kleuter B is net zo slim en enthousiast. Ruim een jaar geleden maakten we dit filmpje! Daarna kwam ze niet meer.

Er is geen andere rede voor haar achterstand dan het feit dat zij minder wordt gestimuleerd. Haar Nederlands is gebrekkig, haar beeldtaal en haar signatuur (rechts onder) beperkt zich tot cirkels met een punt.

Werkwijze

Ik zet een doek neer. Het kind krijgt materiaal naar keuze, viltstift en verf. Ik zet een vorm neer. Het kind reageert daarop. Ik reageer. Het kind reageert. Zo ontstaat een werkstuk waarbij ik met het kind een gesprek in beeldtaal aanga.

Bij A ervaar ik de lef om haar ruimte te gebruiken. Ze corrigeert, geeft andere mogelijkheden. Er ontstaat  een beeldende discussie.  Ze kijkt en reageert.

Kind B. Ik tekende een zon. Zij reageert met een cirkel (viltstift). Zij heeft ook geen probleem met de ruimte. Dan wil ze ook verf en zet een gele cirkel. En dan weet ze niet meer hoe het verder moet. Ik vraag haar haar naam te tekenen. Rechtsonder staat haar signatuur, vier cirkels met een puntje.